dissabte, 27 de novembre del 2010

Anàlisi de Publicitat


Falta un sol dia per conèixer al nou president de Catalunya i els partits durant la jornada de reflexió han estat pensant en tota la feina que han fet durant aquestes dues setmanes. Han estat intenses però productives gràcies a l'efectivitat dels mitjans de comunicació i a l'utilitat de la publicitat.
 La publicitat és converteix en la clara protagonista de les campanyes electorals, l'eina de contacte entre els ciutadans i el partit en qüestió. Vivim en un món dominat per les grans tecnologies i els medis de comunicació, com a conseqüència d’aquest fet, les campanyes publicitàries han canviat considerablement al llarg dels últims anys. Els partits polítics intenten cobrir totes les vies possibles per tal d’arribar a el públic: facebook, tuenti, pàgines web, blogs, youtube, entre moltes altres. Així dons, anem a analitzar les estratègies publicitàries que han dut a terme els partits que tractem al nostre blog: ICV i Reagrupament.

Aquest és el cartell publicitari que ICV-EUiA ha impulsat durant la campanya electoral per les eleccions del 28 de novembre del 2010. 
Si ens l'analitzem podem observar com és un cartell en el qual els colors hi juguen un paper important. El fons del banner , blanc i negre, ens mostra la fotografia "plà americà" de'n Joan Herrera. El candidat a la presidència del partit es presenta amb una actitud honesta i, analitzant l'actitud corporal, s'observa un punt informal en el vestuari que el caracteritza. Per aconseguir un contrast que reculli l'atenció de l'espectador, s'ha situat l'eslògan "Verd Esperança. Solucions d'esquerres" sota un fons verd, color representant del partit. Opinem que aquest és representatiu del partit, té la marca de diferenciació necessària perquè puguis identificar a cada partit: l'utilització del color Verd només pot ser referit a ICV-EUiA. La relació entre verd i esperança està lògicament pensada i és efectiva. Estèticament és un cartell que és interessant, creiem que exemplifica molt bé el que hauria de ser un cartell publicitari, senzill i directe.
Tot i la publicitat en cartells, els partits utilitzen la publicitat a través del ciberespai. El que ha fet ICV-EUiA ha estat crear un espai en la seva pàgina web on a partir d'ella puguis trobar enllaços amb un slideshare sobre  "Les 10 raons per no quedar-se a casa el 28-N", videoblogs sobre el partit, el programa electoral i el blogs d'en Joan Herrera i altres militants d'ICV-EUiA, els quals són una perfecta eina de difusió.

Aquest és el cartell publicitari de Reagrupament. En ell podem observar el eslògan que representa els ideals del partit "vota independència, vota Reagrupament", el qual és "clar i català", sobre un fons granat, color que ha adoptat el partit extraparlamentari. A la part dreta del cartell trobem la fotografia d'en Joan Carretero, líder de Reagrupament. És evident els partits que no gaudeixen de representació parlamentària no poden aparèixer als mitjans de comunicació televisius tal i com està incorporada la normativa. És per aquesta raó que la campanya electoral es basa amb el contacte humà, és a dir, fer una gran quantitat de mítings, visitar ciutats i pobles de tot Catalunya i aconseguir vots convencent de primera mà als ciutadans. Així dons, han de centrar part de la seva campanya en l'intranet. A la seva pàgina web podem veure vídeos i imatges del partit, articles d'opinió, el programa del partit i altres. 

Tot i els propis cartells dels partits, la ciutadania segueix les eleccions de prop i sovint, apareixen blogs i pàgines web que tracten les eleccions. En aquest cas, us parlarem de una iniciativa creada al facebook en la qual s'anima als usuaris a canviar els eslògans dels cartells. El grup de facebook "Polituning 2010" proposa descobrir els missatges amagats en els eslògans, i així convidar a la gent a interactuar dins del grup. L' exemple "guay" que hem trobat és aquest:


Per últim, analitzarem els vídeos que els dos partits han elaborat per a aquesta campanya. 

El vídeo que Iniciativa per Catalunya Verds ha presentat per a aquestes eleccions s’inicia amb la sintonia que ells mateixos han creat per aquesta campanya.
En el vídeo apareix una veu en off que ens parla de diversos aspectes que tenen  relació amb els ideals del partit. Comença parlant de la lluita contra el canvi climàtic que tots podem fer, tot i això, remarca que encara queden moltes batalles per guanyar. Seguidament parla de la revelació que podem fer davant  la cobdícia de les grans corporacions i contra diversos tipus de persones com són els especuladors, els  cínics i els corruptes. A continuació, mencionen els drets, que és un aspecte rellevant per al partit, tal i com ho podem veure en el seu programa. Finalment, la veu en off ens  diu que les coses són així i que nosaltres no podem fer-hi res, però això no es cert perquè hi ha una altra manera d’actuar, per  remarcar aquest fet de que hi ha “una altra manera d’actuar” Joan Herrera fa una aparició al final del vídeo on diu: el futur no està escrit.
Tot això, està acompanya d’una sèrie d’imatges que concorden a la perfecció amb el que se’ns comunica amb la finalitat de que el missatge arribi d’una manera més clara a l’espectador.
El vídeo en general té un missatge esperançador, vol donar a entendre que el canvi es possible si ICV surt escollit a les eleccions del parlament de Catalunya. Per això, el punt final del vídeo es una imatge on apareix l’eslògan del partit “Verd esperança. Solucions d’esquerres.”




El vídeo que ha realitzat Reagrupament per a aquestes eleccions al parlament de Catalunya del 2010 té una durada d’uns 30 segons. Amb una música solemne i patriòtica de fons ens remunten a dos dates rellevants pel que fa a la historia de Catalunya. Una és la batalla del 7 de juny de 1640, quan els segadors van amotinar-se a les portes de Barcelona i l’altra fa referència a l’11 de setembre de 1714, la caiguda de Barcelona en mans de les tropes borbòniques.
Les imatges que apareixen en el vídeo serveixen per explicar els fets que van succeir com si es tractessin d’un joc de rol amb el mapa, les peces, els daus...per finalment enfocar una imatge del mapa d’Espanya on podem observar que els límits de Catalunya estan resseguits amb unes línies i on l’estelada s’alça al mig del país.
L’última data de la qual parla el vídeo és la del 28 de novembre del 2010 on remarquen que aquesta és l’ultima de les batalles i que tots nosaltres podem aconseguir la victòria si:  votem independència, votem Reagrupament.







Esperem que disfruteu del blog!


Marta i Paula



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada